Przemówienie
Przemówienie jest to monolog wygłaszany wobec większego
audytorium. Wygłasza się je po to, aby przedstawić własne stanowisko w jakiejś
sprawie, a także aby nakłonić słuchaczy do konkretnych reakcji, zachowań. To
rodzaj rozprawki. Przemówienie tak samo jak każda inna wypowiedź pisemna lub
słowna składa się z trzech głównych części: wstępu, rozwinięcia (argumentacja)
i zakończenia. Do rozprawki dodajesz zwroty do adresata i masz przemówienie.
Wskazówki:
W przemówieniu należy:
·
ustalić adresata
·
postawić wyraźną tezę;
·
używać precyzyjnych argumentów;
·
stosować bezpośrednie zwroty do słuchaczy;
·
stosować perswazyjny ton
·
używać
figur retorycznych: pytania, metafory, apostrofy do adresata
Przemówienie
nr 1
Uczniowie klasy 8A!
Z pewnością wielu
z Was myśli, że na temat zalet płynących z czytania książek powiedziano już
wszystko. Otóż moje przemówienie skierowane jest do tych, którzy spędzają wolny
czas, bez reszty oddając się wirtualnej rzeczywistości, a czytanie
książek kojarzą jedynie z nudą i stratą czasu. Swoje słowa kieruję też do
wszystkich Was – uczniów klasy 8A, którzy chcą dobrze zdać egzamin i
dostać się do wymarzonej szkoły.
Wszystkim Wam chcę powiedzieć dzisiaj: WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI!
Przekonywanie Was
rozpocznę od argumentu, że książki często ratują nam życie, podbudowując
psychicznie.
Na uwagę zasługują losy bohatera noweli
autorstwa Henryka Sienkiewicza pt. „Latarnik”. Skawiński to uczestnik powstania
listopadowego. Z przyczyn politycznych musiał emigrować za granicę, tułał się
po wielu krajach i wykonywał wiele prac, aby się utrzymać. Nigdzie nie mógł
zagrzać miejsca. Czuł się stary i opuszczony, stracił sens
życia. Po wielu latach udało mu się odnaleźć schronienie w Aspinwall, gdzie
pracował jako latarnik. Jednak cały czas Skawiński czuł się wyobcowany,
samotny. Dopiero przypadek sprawił, że w jego ręce dostała się książka i była
to książka dla niego niezwykła – „Pan Tadeusz”. Jej lektura sprawiła, że serce
bohatera zaczęło uderzać szybciej, a on sam odnalazł swoją tożsamość. I chociaż
musiał opuścić latarnię i udać się znów na tułaczkę, to robił to z lżejszym
sercem niż kiedyś, bo odchodził z
kawałkiem ojczyzny pod pachą (Skawiński zabrał ze sobą w drogę
książkę – „Pana Tadeusza”).
Warto zwrócić też uwagę,
że jeśli czytamy książki, to jesteśmy bogatsi o wiedzę, którą można zastosować
w wielu sytuacjach.
Hermiona – bohaterka
cyklu o Harrym Potterze – ze względu na swoje pochodzenie była źle traktowana
przez uczniów Hogwartu. Jednak dzięki swojej pracy i zdobytej
wiedzy zyskała uznanie nauczycieli, a dla uczniów stała się autorytetem.
Spędzała długie godziny w bibliotece, a dzięki wiadomościom, które tam
zdobywała, pomagała Harry’emu i Ronowi rozwiązywać zagadki, a także
wielokrotnie wybawiła swoich przyjaciół z opresji.
Do kogo nie
przemawiają zaś ani autorytety, ani przykłady literackie, ten może
spojrzeć na wnioski płynące z doświadczenia. Jeśli porozmawiamy z naszymi
starszymi kolegami i koleżankami, okaże się, że ci, którzy czytali książki, z
łatwością potrafią znaleźć odpowiednie rozwiązania trudnych spraw, mają duży
zasób słownictwa i potrafią lepiej uzasadniać swoje zdanie. Ci z pewnością będą
mieli w życiu łatwiej.
Dlatego, Kochani,
warto zabrać ze sobą w dalszą podróż przez życie, mądrość potwierdzoną
doświadczeniem, że WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI!
OCENA (max 20)
1. Realizacja tematu wypowiedzi: 2 pkt
2.
Elementy twórcze: 5 pkt
3.
Kompetencje literackie i kulturowe: 2 punkty
4.
Kompozycja tekstu: 2 punkty
5.
Styl: 2 pkt
6.
Język: 4 pkt
7.
Ortografia: 2 pkt
8.
Interpunkcja: 1 pkt
Przemówienie
nr 2
Drodzy Koledzy i
Koleżanki!
Dzisiaj chcem Was przekonać do czytania książek. To
zajęcie może Wam się wydawać nudne, ale tak wcale nie musi
być. Wystarczy spojrzeć na tych, którzy choćby od czasu do czasu sięgają
po jakąś lekturę. Z takimi osobami rozmawia się ekstra. Można im
zadawać różne pytania, a oni często znają na nie odpowiedzi, a
ponadto umią również powiedzieć, co sami myślą na dany temat.
Tak więc sądzę, że czytanie książek rozwija wyobraźnię i
poszerza wiedzę.
Również lektury szkolne pokazują nam, że bohaterowie literaccy
czytali książki. Jednym z nich był
Skawiński – bohater Latarnika. Skawiński brał udział w powstaniu
listopadowym i dlatego musiał opuścić kraj. Tułał się po całym świecie i
szukał pracy. Wszędzie czuł się obco. Dopiero w Aspinwall odnalazł
względny spokój. I tutaj stała się rzecz nieoczekiwana. W ręce starca
wpadła książka – „Pan Tadeusz”. To zupełnie odmieniło życie Skawińskiego.
Przede wszystkim zmieniło się jego uczucie do ojczyzny– Skawiński znów
poczuł się Polakiem kochającym kraj, za wolność którego walczył. Niestety
musiał opuścić latarnię, ponieważ w czasie , gdy on czytał i zapomniał zapalić
latarnię, o pobliskie skały rozbił się statek. Bohater z tego powodu
stracił pracę w latarni.
Wynika z tego, że książki mogą czasami bardzo zmienić życie
człowieka. Zawsze jednak warto je czytać.
OCENA (14 p)
1. Realizacja tematu wypowiedzi: 2 pkt
2. Elementy retoryczne: 3 pkt
3. Kompetencje literackie i kulturowe: 1 pkt
4. Kompozycja tekstu: 1 pkt
5. Styl: 2 pkt
6. Język: 2 pkt
7. Ortografia: 2 pkt
8. Interpunkcja: 1 pkt
Zadanie: Dlaczego
praca nr 2 została oceniona niżej niż 1?
Znajdź braki i błędy językowe.
Przemówienie nr 3
Temat: Napisz przemówienie, w którym przekonasz swoich rówieśników, że uprawianie sportu jest receptą na dobre życie.
Drodzy Koledzy, Drogie Koleżanki, zgromadzeni w
tej sali!
Dzisiaj mam was zamiar przekonać do tego, że sport jest sposobem na
szczęśliwe życie.
Można zadać sobie pytanie, czy sport jest wart
wielkich poświęceń? Co sprawia, że sportowcy z zapałem wylewają litry potu na
treningach? Do czego oni dążą?
Bez
zastanowienia mogę rzec, że jest to warte wszelkich poświęceń. Sportowiec, aby
osiągnąć sukces już od najmłodszych lat poświęca się jakiejś dyscyplinie, aby w
przyszłości dojść do zamierzonego celu. W dzieciństwie, zamiast spędzać czas na
wesołych, beztroskich zabawach z rówieśnikami, chodzą na treningi i jeżdżą na
kolejne zawody. I ktoś mógłby zapytać, jaki jest w tym sens? Co
powoduje ze potrafią zrezygnować z przyjemności? Odpowiedź jest bardzo prosta.
Robią to, ponieważ to kochają, poświęcają się, bo wierzą, że w przyszłości
osiągną sukces i z uporem dążą do zrealizowania swoich marzeń.
Z całą pewnością mogę się odwołać do znanego
wszystkim przysłowia: "Sport to zdrowie". Sportowiec prowadząc bardzo
aktywny tryb życia nie jest narażony na choroby cywilizacyjne takie jak:
miażdżyca, zawał serca czy cukrzyca. Poprzez uprawianiu sportu ma bardzo dobrą
kondycje, co pomaga w podeszłym wieku. Dzięki temu jest się bardziej ruchliwym,
można dłużej spacerować i wolniej meczy się organizm.
Warto też podkreślić, że sport spełnia także rolę
wychowawczą. Uczy godzić się z porażką, pokonywać własne słabości. Aby
osiągnąć jakiś cel potrzeba bardzo dużo cierpliwości i samozaparcia. Dzięki uprawianiu
sportu człowiek staje się bardziej wytrwały, nie zniechęca się po pierwszych
niepowodzeniach w dążeniu do spełnienia własnych marzeń.
Myślę, ze przytoczone tu argumenty przekonały
wszystkich, że sport może być sposobem na bardzo szczęśliwe życie. Aby osiągnąć
sukces trzeba się poświecić, jednak to poświecenie później bardzo procentuje.
Dzięki uprawianiu sportu człowiek staje się wytrwalszy, uczy się pokonywać
własne słabości, ma zapewnioną bezpieczną przyszłość, jest zdrowszy, a przede wszystkim spełnia swoje marzenia. Ma
pasję, która wypełnia jego życie. Jest szczęśliwy jak dziecko, które bawi się w
ulubioną grę, bo robi to, co kocha.
KARTA PRACY
Przeczytaj
uważnie przemówienie nr 3 i rozwiąż zadania w zeszycie:
1.
Przeanalizuj wstęp, następnie zacytuj fragment, w którym autor wypowiedzi
wyraża swoje stanowisko.
2.
Na podstawie akapitów 2. i 3. sformułuj argumenty:
Argument 1……
Argument 2….....
3.
Wypisz typowe dla przemówienia środki językowe, którymi posłużył się autor
pracy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz