Przemówienie
Przemówienie jest to monolog wygłaszany wobec większego
audytorium. Wygłasza się je po to, aby przedstawić własne stanowisko w jakiejś
sprawie, a także aby nakłonić słuchaczy do konkretnych reakcji, zachowań. To
rodzaj rozprawki. Przemówienie tak samo jak każda inna wypowiedź pisemna lub
słowna składa się z trzech głównych części: wstępu, rozwinięcia (argumentacja)
i zakończenia. Do rozprawki dodajesz zwroty do adresata i masz przemówienie.
Wskazówki:
W przemówieniu należy:
·
ustalić adresata
·
postawić wyraźną tezę;
·
używać precyzyjnych argumentów;
·
stosować bezpośrednie zwroty do słuchaczy;
·
stosować perswazyjny ton
·
używać
figur retorycznych: pytania, metafory, apostrofy do adresata
Przemówienie
nr 1
Uczniowie klasy 8A!
Z pewnością wielu
z Was myśli, że na temat zalet płynących z czytania książek powiedziano już
wszystko. Otóż moje przemówienie skierowane jest do tych, którzy spędzają wolny
czas, bez reszty oddając się wirtualnej rzeczywistości, a czytanie
książek kojarzą jedynie z nudą i stratą czasu. Swoje słowa kieruję też do
wszystkich Was – uczniów klasy 8A, którzy chcą dobrze zdać egzamin i
dostać się do wymarzonej szkoły.
Wszystkim Wam chcę powiedzieć dzisiaj: WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI!
Przekonywanie Was
rozpocznę od argumentu, że książki często ratują nam życie, podbudowując
psychicznie.
Na uwagę zasługują losy bohatera noweli
autorstwa Henryka Sienkiewicza pt. „Latarnik”. Skawiński to uczestnik powstania
listopadowego. Z przyczyn politycznych musiał emigrować za granicę, tułał się
po wielu krajach i wykonywał wiele prac, aby się utrzymać. Nigdzie nie mógł
zagrzać miejsca. Czuł się stary i opuszczony, stracił sens
życia. Po wielu latach udało mu się odnaleźć schronienie w Aspinwall, gdzie
pracował jako latarnik. Jednak cały czas Skawiński czuł się wyobcowany,
samotny. Dopiero przypadek sprawił, że w jego ręce dostała się książka i była
to książka dla niego niezwykła – „Pan Tadeusz”. Jej lektura sprawiła, że serce
bohatera zaczęło uderzać szybciej, a on sam odnalazł swoją tożsamość.
I chociaż musiał opuścić latarnię i udać się znów na tułaczkę, to robił to
z lżejszym sercem niż kiedyś, bo odchodził z
kawałkiem ojczyzny pod pachą (Skawiński zabrał ze sobą w drogę
książkę – „Pana Tadeusza”).
Warto zwrócić też
uwagę, że jeśli czytamy książki, to jesteśmy bogatsi o wiedzę, którą można
zastosować w wielu sytuacjach.
Hermiona – bohaterka
cyklu o Harrym Potterze – ze względu na swoje pochodzenie była źle traktowana
przez uczniów Hogwartu. Jednak dzięki swojej pracy i zdobytej
wiedzy zyskała uznanie nauczycieli, a dla uczniów stała się autorytetem.
Spędzała długie godziny w bibliotece, a dzięki wiadomościom, które tam
zdobywała, pomagała Harry’emu i Ronowi rozwiązywać zagadki, a także
wielokrotnie wybawiła swoich przyjaciół z opresji.
Do kogo nie
przemawiają zaś ani autorytety, ani przykłady literackie, ten może
spojrzeć na wnioski płynące z doświadczenia. Jeśli porozmawiamy z naszymi
starszymi kolegami i koleżankami, okaże się, że ci, którzy czytali książki, z
łatwością potrafią znaleźć odpowiednie rozwiązania trudnych spraw, mają duży
zasób słownictwa i potrafią lepiej uzasadniać swoje zdanie. Ci z pewnością będą
mieli w życiu łatwiej.
Dlatego, Kochani,
warto zabrać ze sobą w dalszą podróż przez życie, mądrość potwierdzoną
doświadczeniem, że WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI!
OCENA (max 20)
1. Realizacja tematu wypowiedzi: 2 pkt
2.
Elementy twórcze: 5 pkt
3.
Kompetencje literackie i kulturowe: 2 punkty
4.
Kompozycja tekstu: 2 punkty
5.
Styl: 2 pkt
6.
Język: 4 pkt
7.
Ortografia: 2 pkt
8.
Interpunkcja: 1 pkt
Przemówienie
nr 2
Drodzy Koledzy i
Koleżanki!
Dzisiaj chcem Was przekonać do czytania książek. To
zajęcie może Wam się wydawać nudne, ale tak wcale nie musi
być. Wystarczy spojrzeć na tych, którzy choćby od czasu do
czasu sięgają po jakąś lekturę. Z takimi osobami rozmawia się ekstra. Można
im zadawać różne pytania, a oni często znają na nie odpowiedzi,
a ponadto umią również powiedzieć, co sami myślą na dany temat.
Tak więc sądzę, że czytanie książek rozwija wyobraźnię i
poszerza wiedzę.
Również lektury szkolne pokazują nam, że bohaterowie literaccy
czytali książki. Jednym z nich był
Skawiński – bohater Latarnika. Skawiński brał udział w powstaniu
listopadowym i dlatego musiał opuścić kraj. Tułał się po całym świecie i
szukał pracy. Wszędzie czuł się obco. Dopiero w Aspinwall odnalazł
względny spokój. I tutaj stała się rzecz nieoczekiwana. W ręce starca
wpadła książka – „Pan Tadeusz”. To zupełnie odmieniło życie Skawińskiego.
Przede wszystkim zmieniło się jego uczucie do ojczyzny– Skawiński znów
poczuł się Polakiem kochającym kraj, za wolność którego walczył. Niestety
musiał opuścić latarnię, ponieważ w czasie , gdy on czytał i zapomniał zapalić
latarnię, o pobliskie skały rozbił się statek. Bohater z tego powodu
stracił pracę w latarni.
Wynika z tego, że książki mogą czasami bardzo zmienić życie
człowieka. Zawsze jednak warto je czytać.
OCENA (14 p)
1. Realizacja tematu wypowiedzi: 2 pkt
2. Elementy retoryczne: 3 pkt
3. Kompetencje literackie i kulturowe: 1 pkt
4. Kompozycja tekstu: 1 pkt
5. Styl: 2 pkt
6. Język: 2 pkt
7. Ortografia: 2 pkt
8. Interpunkcja: 1 pkt
Zadanie: Dlaczego
praca nr 2 została oceniona niżej niż 1?
Znajdź braki i błędy językowe.
Przemówienie nr 3
Temat: Napisz przemówienie, w którym przekonasz swoich rówieśników, że przemoc w Internecie jest niebezpiecznym zjawiskiem.
Droga
Młodzieży!
Dzięki
niezwykle szybkiemu rozwojowi cywilizacji już od wielu lat możemy korzystać z
dobra, jakim jest Internet. Jednak w tym wspaniałym wynalazku ludzkości zaczęła
pojawiać się nienawiść wobec drugiego człowieka. Dzisiaj częściej doświadczamy
przemocy w świecie wirtualnym, niż w świecie realnym - aż 20% użytkowników
sieci jest agresywna i nie liczy się z uczuciami innych. Dlatego uważam, że
cyberprzemoc może być przede wszystkim przyczyną problemów ofiar, ale także i
sprawców.
Zacznę
od skutków, jakie mogą powodować Wasze agresywne działania w Internecie.
Pokrzywdzeni stają się samotni i popadają w rozpacz. Boją się chodzić do
szkoły, a tym samym narażać się na jeszcze większy hejt. Niekiedy wśród osób
słabszych psychicznie dochodzi do prób samobójczych, których liczba od 2012
roku, wśród osób poniżej 18 roku życia, wzrosła ponad dwukrotnie i w 2017 roku
wyniosła w Polsce aż 730, co bez wątpienia związane jest z coraz większą
ilością cyberbullingu. Z pewnością mogę stwierdzić, że Wasza przemoc w
Internecie w ogromnym stopniu krzywdzi wielu rówieśników. Czy nie warto zatem
wcześniej zastanowić się nad skutkami tego, co napiszemy w sieci o drugiej
osobie?
Inną kwestią są kary przewidziane za
cyberprzemoc w polskim prawie. Wszystkie jej przejawy są w artykule 190 Kodeksu
Karnego uznawane za czyn zabroniony. Wam, osobom niepełnoletnim, może grozić
dozór kuratora czy nawet pobyt w zakładzie poprawczym, m.in.: za nękanie,
wzbudzanie poczucia zagrożenia, podszywanie się, czy spowodowanie próby
samobójczej. Zatem każde wykroczenie wirtualnych przestępców jest prawnie
zabronione i nikt z was nie może czuć się bezkarnie, krzywdząc innych w
Internecie.
Podsumowując,
chciałbym jeszcze raz podkreślić, że agresja elektroniczna zagraża wszystkim
młodym ludziom, u ofiar powoduje cierpienie, a samych sprawców sprowadza na
przestępczą drogę. Przed zrobieniem czegoś złego w sieci warto zastanowić się
nad tym, czy skutki naszego postępowania nie będą opłakane.
KARTA PRACY
Przeczytaj
uważnie przemówienie nr 3 i rozwiąż zadania w zeszycie:
1.
Przeanalizuj wstęp, następnie zacytuj fragment, w którym autor wypowiedzi
wyraża swoje stanowisko.
2.
Na podstawie akapitów 2. i 3. sformułuj argumenty:
Argument
1………………………………………………………………………
Argument
2………………………………………………………………………
3.
Wypisz typowe dla przemówienia środki językowe, którymi posłużył się autor
pracy.
4.
Zredaguj trzeci argument, który przekona słuchaczy przemówienia do walki z
przemocą w
Internecie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz