7c/26.10

 7c  26.10.2020 r.


Przemówienie

Przemówienie jest to monolog wygłaszany wobec większego audytorium. Wygłasza się je po to, aby przedstawić własne stanowisko w jakiejś sprawie, a także aby nakłonić słuchaczy do konkretnych reakcji, zachowań. To rodzaj rozprawki. Przemówienie tak samo jak każda inna wypowiedź pisemna lub słowna składa się z trzech głównych części: wstępu, rozwinięcia (argumentacja) i zakończenia. Do rozprawki dodajesz zwroty do adresata i masz przemówienie.

 Wskazówki:

W przemówieniu należy:

·         ustalić adresata

·         postawić wyraźną tezę;

·         używać precyzyjnych argumentów;

·         stosować bezpośrednie zwroty do słuchaczy;

·         stosować perswazyjny ton

·         używać figur retorycznych: pytania, metafory, apostrofy do adresata

 

Przemówienie nr 1

 

Uczniowie klasy 8A!

Z pewnością wielu z Was myśli, że na temat zalet płynących z czytania książek powiedziano już wszystko. Otóż moje przemówienie skierowane jest do tych, którzy spędzają wolny czas, bez reszty oddając się wirtualnej rzeczywistości, a czytanie książek kojarzą jedynie z nudą i stratą czasu. Swoje słowa kieruję też do wszystkich Was – uczniów klasy 8A, którzy chcą dobrze zdać egzamin i dostać się do wymarzonej szkoły.

Wszystkim Wam chcę powiedzieć  dzisiaj: WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI!

Przekonywanie Was rozpocznę od argumentu, że książki często ratują nam życie, podbudowując psychicznie.

Na uwagę zasługują losy bohatera noweli autorstwa Henryka Sienkiewicza pt. „Latarnik”. Skawiński to uczestnik powstania listopadowego. Z przyczyn politycznych musiał emigrować za granicę, tułał się po wielu krajach i wykonywał wiele prac, aby się utrzymać. Nigdzie nie mógł zagrzać miejsca. Czuł się stary i opuszczony, stracił sens życia. Po wielu latach udało mu się odnaleźć schronienie w Aspinwall, gdzie pracował jako latarnik. Jednak cały czas Skawiński czuł się wyobcowany, samotny. Dopiero przypadek sprawił, że w jego ręce dostała się książka i była to książka dla niego niezwykła – „Pan Tadeusz”. Jej lektura sprawiła, że serce bohatera zaczęło uderzać szybciej, a on sam odnalazł swoją tożsamość. I chociaż musiał opuścić latarnię i udać się znów na tułaczkę, to robił to z lżejszym sercem niż kiedyś, bo odchodził  z kawałkiem ojczyzny pod pachą (Skawiński zabrał ze sobą w drogę książkę – „Pana Tadeusza”).

Warto zwrócić też uwagę, że jeśli czytamy książki, to jesteśmy bogatsi o wiedzę, którą można zastosować w wielu sytuacjach.

Hermiona – bohaterka cyklu o Harrym Potterze – ze względu na swoje pochodzenie była źle traktowana przez uczniów Hogwartu. Jednak dzięki swojej pracy i zdobytej wiedzy zyskała uznanie nauczycieli, a dla uczniów stała się autorytetem. Spędzała długie godziny w bibliotece, a dzięki wiadomościom, które tam zdobywała, pomagała Harry’emu i Ronowi rozwiązywać zagadki, a także wielokrotnie wybawiła swoich przyjaciół z opresji.

Do kogo nie przemawiają zaś ani autorytety, ani przykłady literackie, ten może spojrzeć na wnioski płynące z doświadczenia. Jeśli porozmawiamy z naszymi starszymi kolegami i koleżankami, okaże się, że ci, którzy czytali książki, z łatwością potrafią znaleźć odpowiednie rozwiązania trudnych spraw, mają duży zasób słownictwa i potrafią lepiej uzasadniać swoje zdanie. Ci z pewnością będą mieli w życiu łatwiej.

Dlatego, Kochani, warto zabrać ze sobą w dalszą podróż przez życie, mądrość potwierdzoną doświadczeniem, że WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI!

 

OCENA (max 20)

1. Realizacja tematu wypowiedzi: 2 pkt

 2. Elementy twórcze: 5 pkt

 3. Kompetencje literackie i kulturowe: 2 punkty

 4. Kompozycja tekstu: 2 punkty

 5. Styl: 2 pkt

 6. Język: 4 pkt

 7. Ortografia: 2 pkt

 8. Interpunkcja: 1 pkt

 

Przemówienie nr 2

Drodzy Koledzy i Koleżanki!

Dzisiaj chcem Was przekonać do czytania książek. To zajęcie może Wam się wydawać nudne, ale tak wcale nie musi być. Wystarczy spojrzeć na tych, którzy choćby od czasu do czasu sięgają po jakąś lekturę. Z takimi osobami rozmawia się ekstra. Można im zadawać różne pytania, a oni często znają na nie odpowiedzi, a ponadto umią również powiedzieć, co sami myślą na dany temat.

Tak więc sądzę, że czytanie książek rozwija wyobraźnię i poszerza wiedzę.

Również lektury szkolne pokazują nam, że bohaterowie literaccy czytali książki. Jednym z nich był Skawiński – bohater Latarnika. Skawiński brał udział w powstaniu listopadowym i dlatego musiał opuścić kraj. Tułał się po całym świecie i szukał pracy. Wszędzie czuł się obco. Dopiero w Aspinwall odnalazł względny spokój. I tutaj stała się rzecz nieoczekiwana. W ręce starca wpadła książka – „Pan Tadeusz”. To zupełnie odmieniło życie Skawińskiego. Przede wszystkim zmieniło się jego uczucie do ojczyzny– Skawiński znów poczuł się Polakiem kochającym kraj, za wolność którego walczył. Niestety musiał opuścić latarnię, ponieważ w czasie , gdy on czytał i zapomniał zapalić latarnię, o pobliskie skały rozbił się statek. Bohater z tego powodu stracił pracę w latarni.

Wynika z tego, że książki mogą czasami bardzo zmienić życie człowieka. Zawsze jednak warto je czytać.

 

OCENA (14 p)

1. Realizacja tematu wypowiedzi: 2 pkt

2. Elementy retoryczne: 3 pkt

3. Kompetencje literackie i kulturowe: 1 pkt

4. Kompozycja tekstu: 1 pkt

5. Styl: 2 pkt

6. Język: 2 pkt

7. Ortografia: 2 pkt

8. Interpunkcja: 1 pkt

 

Zadanie: Dlaczego praca  nr 2 została oceniona niżej niż 1? Znajdź braki i błędy językowe.

 

 

Przemówienie nr 3

Temat: Napisz przemówienie, w którym przekonasz swoich rówieśników, że przemoc w Internecie jest niebezpiecznym zjawiskiem.

 

Droga Młodzieży!

Dzięki niezwykle szybkiemu rozwojowi cywilizacji już od wielu lat możemy korzystać z dobra, jakim jest Internet. Jednak w tym wspaniałym wynalazku ludzkości zaczęła pojawiać się nienawiść wobec drugiego człowieka. Dzisiaj częściej doświadczamy przemocy w świecie wirtualnym, niż w świecie realnym - aż 20% użytkowników sieci jest agresywna i nie liczy się z uczuciami innych. Dlatego uważam, że cyberprzemoc może być przede wszystkim przyczyną problemów ofiar, ale także i sprawców.

Zacznę od skutków, jakie mogą powodować Wasze agresywne działania w Internecie. Pokrzywdzeni stają się samotni i popadają w rozpacz. Boją się chodzić do szkoły, a tym samym narażać się na jeszcze większy hejt. Niekiedy wśród osób słabszych psychicznie dochodzi do prób samobójczych, których liczba od 2012 roku, wśród osób poniżej 18 roku życia, wzrosła ponad dwukrotnie i w 2017 roku wyniosła w Polsce aż 730, co bez wątpienia związane jest z coraz większą ilością cyberbullingu. Z pewnością mogę stwierdzić, że Wasza przemoc w Internecie w ogromnym stopniu krzywdzi wielu rówieśników. Czy nie warto zatem wcześniej zastanowić się nad skutkami tego, co napiszemy w sieci o drugiej osobie?

 Inną kwestią są kary przewidziane za cyberprzemoc w polskim prawie. Wszystkie jej przejawy są w artykule 190 Kodeksu Karnego uznawane za czyn zabroniony. Wam, osobom niepełnoletnim, może grozić dozór kuratora czy nawet pobyt w zakładzie poprawczym, m.in.: za nękanie, wzbudzanie poczucia zagrożenia, podszywanie się, czy spowodowanie próby samobójczej. Zatem każde wykroczenie wirtualnych przestępców jest prawnie zabronione i nikt z was nie może czuć się bezkarnie, krzywdząc innych w Internecie.

Podsumowując, chciałbym jeszcze raz podkreślić, że agresja elektroniczna zagraża wszystkim młodym ludziom, u ofiar powoduje cierpienie, a samych sprawców sprowadza na przestępczą drogę. Przed zrobieniem czegoś złego w sieci warto zastanowić się nad tym, czy skutki naszego postępowania nie będą opłakane.

 

KARTA PRACY

Przeczytaj uważnie przemówienie nr 3 i rozwiąż zadania w zeszycie:

1. Przeanalizuj wstęp, następnie zacytuj fragment, w którym autor wypowiedzi wyraża swoje stanowisko.

2. Na podstawie akapitów 2. i 3. sformułuj argumenty:

 

Argument 1………………………………………………………………………

Argument 2………………………………………………………………………

 

3. Wypisz typowe dla przemówienia środki językowe, którymi posłużył się autor pracy.

 

4. Zredaguj trzeci argument, który przekona słuchaczy przemówienia do walki z przemocą                             w Internecie.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Pamiętnik z zarazy

Oto kolejna prezentacja stworzona na bazie prac uczniowskich. Tym razem uczniowie klas szóstych pisali kartkę z pamiętnika - prawdziwy opis ...